Františkánské růžence

Sedmibolestný a sedmiradostný růženec

Na sedmizrnkovém růženci se modlíme sedmibolestný a sedmiradostný růženec. Tyto růžence se modlíme jako běžný desátkový růženec. Začínáme vyznáním víry, následuje modlitba Otčenáš a sedm Zdrávasů s příslušným tajemstvím jedné ze sedmi bolestí, či radostí, Panny Marie. Na závěr je modlitba Sláva Otci a tzv. fatimská vložka (Pane Ježíši, odpusť nám naše hříchy…). Na začátku po vyznání víry se modlíme ještě tři Zdrávasy s tajemstvími třech božských ctností víry, naděje a lásky tak, jako v běžném růženci.

Jednotlivá tajemství sedmibolestného růžence:
Ježíš, kterého utrpení ti bylo Simeonem zvěstované
Ježíš, s kterým jsi utekla do Egypta
Ježíš, kterého jsi s bolestí tři dny hledala
Ježíš, který se s tebou setkal na křížové cestě
Ježíš, kterého jsi viděla umírat na kříži
Ježíš, kterého mrtvé tělo jsi držela v náručí
Ježíš, kterého jsi s bolestí do hrobu položila

Tajemství sedmiradostného růžence:
kterého jsi, Neposkvrněná Panno, s radostí z Ducha svatého počala
s kterým jsi, Neposkvrněná Panno, s radostí Alžbětu navštívila
kterého jsi, Neposkvrněná Panno, v Betlémě porodila
kterého jsi, Neposkvrněná Panno, třem králům ke klanění představila
kterého jsi, Neposkvrněná Panno, s radostí v chrámě nalezla
kterého jsi, Neposkvrněná Panno, zmrtvýchvstalého s radostí první pozdravila
který tě, Neposkvrněná Panno, na nebe vzal a Královnou nebe i země korunoval

Číslovka 7 je v hebrejském prostředí chápána jako číslo plnosti. Když se tedy modlíme jeden ze sedmidesátkových růženců, rozjímáme tak o plnosti radosti i bolesti Panny Marie, která ji potkala na její cestě s Kristem.

Sedmiradostný růženec se vyvinul ve františkánském prostředí. Bratři františkáni jej nosí na hábitu. Oba druhy růženců jsou schváleny církví.